Opvarmning

opvarmning_top


Opvarmning er vigtig inden udførelsen af Shotokan Karate. Kemiske processer foregår hurtigere ved højere temperatur, og de processer, der leverer energi til muskelarbejdet, vil altså foregå hurtigere efter opvarmning. Jo varmere en muskel er, desto bedre bliver præstationen, især hvis det drejer sig om Karate med fokus på eksplosivitet i form af spark, slag og parader.

kroppens_led Når du er i hvile er dine led kolde og dermed tørre. Mange kender det når man skal op og stå at leddene er stive og svære eller ømme at bevæge. Når du varmer op, sætter den øgede temperatur gang i produktionen af ledvæske, som flyder ud i leddene og ”smører” leddene, så friktionen inde i leddet nedsættes. Ledbrusken, som sidder i leddene mellem knoglerne, suger også denne væske til sig som en svamp, så den bliver tykkere og dermed mere støddæmpende. .

sener Sener forbinder knoglerne. De løber over slimsække, som sidder under senerne for at nedsætte friktionen og trykket mellem sener og knogler. Når kroppen varmes op med bevægelse, så fugtes slimsækkene, hvilket nedsætter friktionen og slimsækkene fungerer derfor mere optimalt, når de er varmet op.

rygsojle Ved opvarmning øges kropstemperaturen og dermed ledes nervesignalerne hurtigere igennem rygsøjlen og ud til hele kroppen. Dette gør, at du bliver hurtigere og kan kontrollere bevægelser bedre. Det er vigtigt ved fx retningsskift, hvor hurtigere bevægelser fx gør, at du kan undgå at vrikke om. Det hurtigere signal igennem rygsøjlen gør også, at din koordination og styrke forbedres, da dine muskelfibre kan aktiveres mere præcist.

hjerte Hjertet er den pumpe som rytmisk presser blodet igennem kroppen og hjertet er også vigtigt at få varmet op. Hjertet har brug for lidt tid til at vænne sig til nye fysiske krav. Derfor kan hjertet reagere uhensigtsmæssigt hvis du pludselig starter med hårdt fysisk arbejde. Hjertet kan i sådanne situationer reagere med en kraftig pulsstigning eller i modsatte ende med at lade pulsen blive på et for lavt niveau. Følger hjertet ikke med de fysiske krav som du stiller, så stresser du fysisk kroppen. Hjertet vil til gengæld hurtigt og effektivt imødekomme de fysiske krav og hurtigere afspejle intensiteten i din puls, hvis du har varmet gradvist op.

blod Når du stille og roligt varmer kroppen op, så indstilles kroppen på at du skal til at stille fysiske krav. For at imødekomme de fysiske krav ”trækkes” blodet væk fra fordøjelsessystemet og andre områder, hvor det er overflødigt imens du træner, så der er en større blodmængde som kan transportere ilt og næringsstoffer til de arbejdende muskler.

hjerne Specielt ved helt korte og meget intensive kraftanstrengelser skal hjernen spores ind på at du skal til at udfordre kroppen. Ved at varme op til sådanne aktiviteter, frigives stresshormoner i hjernen og et beredskab i kroppen sættes i gang..

gode_raad Lad være med at lave hård styrketræning som opvarmning. Gem det til senere i træningen.

Strækøvelser er godt, men decideret smidighedstræning ligger bedre til allersidst i træningen hvor kroppen er helt gennemvarm. Samtidigt kan smidighedsøvelserne her tjene som "nedvarmning".

Opvarmning er opvarmning.

Hård træning kommer bagefter.

Undlad derfor at lave udmattende øvelser i opvarmningen.

Når du er færdig med opvarmningen skal du være klar - ikke udkørt.

Derfor har Henrik Sensei fremstillet denne form for opvarmning som varmer alle led i kroppen.

opvarmning-bund
hvad er karate karate opvarmning karate viden
karate kihon basic shotokan kata karate kumite
karate pensum styrketræning japanske ord